Szarlotka z sosem toffee


Czas na jabłka, szarlotka to podobno ulubione ciasto większości z nas:) Ja co prawda należę do klubu wielbicieli sernika, ale smak szarlotki też doceniam. Szarlotka zawsze wydawała mi sie dużo bardziej pracochłonna niż sernik, włąsnie ze względu na jabłka. Każdy lubi jak w cieście jest ich dużo. A skoro ma być dużo to trzeba ich sporo obrać, pokroić, wypestkować, udusić itp. Zresztą muszę przyznać, że jabłka, które robiłam do tej pory do szarlotki nie zachwycały mnie. Ani te krojone w plasterki, ani w kostkę. Ani te w słoikach, które robiłam na zimę. Ani kupione. Ani duszone, ani pieczone. Ani szare renety, ani antonówki. Cóż, uległam więc namowom i kupiłam gotowe jabłka w słoikach. Dwa słoki po 40 dag „załatwiają” sprawę nadzienia. Może więc czasem po prostu nie warto się męczyć?

Przepis:
30 dag mąki pszennej
20 dag mąki ziemniaczanej
łyżeczka cynamonu
15 dag cukru (ja dałam trzcinowy)
30 dag masła (1 i 1/2 kostki)
jajko

Ugniatamy ciasto – uwaga wychodzi brązowe przez cynamon i wsadzamy je do lodówki na ok. 1h. W tym czasie jabłka z 2-ch słoików podgrzałam z cynamonem, odrobiną cukru i rodzynek.  Połowę ciasta wyjąć z lodówki i rozwałkować na dość dużą formę (ok. 40 cm średnicy) wyłożoną papierem do pieczenia. Ciasto ponakłuwać i włożyć na ok 25 minut do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. Wyjąć ciasto, wyłożyć na nie jabłka z cynamonem i rodzynkami, drugą połowę ciasta zetrzeć na jabłka na grubej tarce. Całość posypać kilkoma łyżkami wymieszanego cukru trzcinowego z cynamonem. Piec dalej ok 1 h w tej samej temperaturze.

Do tej szarlotki idealnie pasuje sos toffee oraz gałka lodów np. Waniliowych. Oczywiście szarlotka najlepsza jest na ciepło.

Sos toffe
Gotujemy około 15 minut na małym ogniu 1 szklankę śmietanki 30%, ok. 1/4 szklanki brązowego cukru, 1/4 szklanki miodu (najlepiej płynnego) i 1/4 szklanki masła. Gdy sos zredukuje się o około 50% jest gotowy. P0lać nim szarlotkę.

~ - autor: not a luxury holiday w dniu Listopad 6, 2011.

Skomentuj

 
