Chleb na zakwasie


Mój pierwszy chleb na zakwasie, a nawet dwa chleby :) Piekłam już wcześniej na drożdżach, ale to zdecydowanie nie to samo. Ten wygląda jak prawdziwy chleb, a smakuje o wiele lepiej i do tego jest zdrowy. Został zaakceptowany również przez moją Rodzinkę, więc co tydzień będzie wypiekany. Przepis pochodzi od przyjaciółki Gosi, która poczęstowała mnie pierwszym zakwasem. Teraz pielegnuję go sama … aż do następnego bochenka :) Podobno do dwóch tygodni nic mu się nie stanie, ja jednak nie zamierzam tak długo czekać, tylko wykorzystać go po tygodniu. Leży w lodówce, gdyż w ciepłym miejscu rośnie „jak na drożdżach”. Do tego chleba można dodawać mnóstwo nasion np. słonecznika, sezamu, siemię lniane, otręby, ale także oliwki, suszone pomidory, suszone śliwki. Ja dodałam żurawinę, słonecznika, siemię lniane, płatki migdałowe i otręby. Dzięki żurawinie chleb był lekko słodkawy. Kolejny zamierzam zrobić z suszonymi pomidorami.

Przepis:

W dużej misce wyrabiamy ciasto składające się z 5 garści mąki razowej (ja dałam orkiszoną razową), 1 kg zwykłej mąki pszennej, 2 łyżeczek soli, zakwasu (około 250g opakowanie), pół litra wody i namoczonych ok. 1  godziny wcześniej nasionek. Wyrabiamy niezbyt długo, aby masa była kleista i wkładamy do foremek keksowych do połowy. Zostawiamy część ciasta i to jest nasz zakwas do następnego bochenka (około 250g pudełko).

Foremki dobrze wcześniej posmarować oliwą lub olejem. Zostawiamy na kilka godzin przykryte ściereczką w dość ciepłym miejscu. Ja zostawiłam na noc. Na drugi dzień pieczemy już wyrośnięte w 180 stopniach około 1-1,5 godziny. Wyjmujemy jeszcze ciepłe chleby. Chętnych po zakwas zapraszam :)

~ - autor: not a luxury holiday w dniu Marzec 6, 2012.

Skomentuj

 
